Yoga

Vi besvarer og guider til at om yoga

Tjek yoga øvelser!

Er yoga sundt? 

Yoga er meget sundt for dit helbred og kroppen. Vi har samlet en liste på 38 grunde til, hvorfor yoga er sundt for dig.  

  • Forbedrer din fleksibilitet
    Fleksibiliteten er den mest åbenlyse og største fordele ved at dyrke yoga. Det tager dog noget tid at bygge op, men hvis du bliver vil du opleve, at du bliver mere og mere smidig. Du vil også opleve at smerter i kroppen forsvinder. F.eks. er umsidige hofter er en årsag til knæsmerter, da låret og skinnebenet ikke er i symmetri. Stramme baglår kan føre til en udfladning af lænden, hvilket kan skabe rygsmerter. Ufleksible muskler og bindevæv som fascia og ledbånd kan føre til en dårlig holdning.
  • Opbygger muskler
    Muskler er mere end bare udseende. De beskytter også os fra gigt og rygsmerter, og forebygger mod fald når du bliver gammel. Når du opbygger styrke gennem yoga opbygger du også fleksibilitet. Hvis du kun løfter vægte i fitness opbygger du måske muskler på bekostningen af fleksibilitet.
  • Giver dig en bedre holdning
    Dit hoved er ligesom en melon – stort, rundt og tungt. Hvis det balancer direkte over en ret ryg tager det meget mindre energi for din nakke og rygmuskler for at støtte det. Hvis hovedet bevæger sig flere cm frem ad begynder det anstrenge musklerne. Det er ikke mærkeligt, at du bliver træt, når du holder hovedet 8-12 timer om dagen. En dårlig holdning kan give ryg-,nakke-, og andre smerter. 
  • Forebygger mod ledskader 
    Hver gang du dyrker yoga bevæger strækker din led sig fuldt ud. Det kan forebygge mod gigt og formindske handicap ved at klemme og bløde områder op som normalt ikke bliver brugt. Led er som en svamp. Det modtager friske næringsstoffer når dens væsker bliver klemt og herefter kan det blive suget op igen. Uden ordentlig næring kan forsømte brusk områder i sidste ende slides og udsætte den underliggende knogle som slidte bremseklodser.   
  • Beskytter din rygsøjle 
    Ryggradsdiske, støddæmperne mellem ryghvirvlerne, der kan danne brok og komprimere nerver, kræver bevægelse. Det er den eneste måde, de får deres næringsstoffer på. Hvis du dyrker yoga med masser af bøjninger, fremadbøjninger og vendinger, hjælper du med at holde dine diske smidige.
  • Forbedre din knogle sundhed
    Det er veldokumenteret at øvelser hvor du bruger kroppen styrker knoglerne og hjælper mod osteoporose. Mange yogastillinger kræver, at du løfter din egen vægt. Øvelser som Downward- og Upward-facing dog kræver meget styrke i armene. Nogle forskere har bl.a. fundet ud af yoga øger knogletætheden i ryghvirvlerne. Yoga sæmker desuden også stresshormonet cortisol, som måske hjælper med at holde calcium i dine knogler.
  • Forøger din blodcirkualtion 
  • Dræner dine lymfer og booster din immunitet 
  • Øger din puls
  • Sænker dit blodtryk
  • Regulerer dine binyrer 
  • Gør dig gladere 
  • Grundlaget for en sund livsstil
  • Sænker blodsukkeret 
  • Hjælper dig med at fokusere
  • Afslapper dit system
  • Forbedrer din balance
  • Bevarer dit centralnervesystem 
  • Frigiver spændinger i dine lemmer
  • Hjælper dig med at sove dybere
  • Booster dit immunsystem
  • Giver dine lunger rum til at ånde
  • Modvirker fordøjelsesproblemer 
  • Giver dig et roligt sind
  • Øger din selvtillid 
  • Letter dine smerter
  • Giver dig indrestyrke
  • Forbinder dig med hjælp 
  • Hjælper dig med at tage medicin  
  • Skaber opmærksomhed for tranformation 
  • Hjælper dine forhold
  • Bruger lyde til at berolige din bihuler 
  • Guider din krops helbredelse i dit sinds øjne 
  • Holder allergier og viruser i skak
  • Hjælper dig med at hjælpe andre
  • Opfordrer til selvpleje
  • Støtter dit bindevæv
  • Bruger placeboeffekten til at skabe forandringer 

 

Hvor ofte skal man dyrke yoga?

Du skal dyrke yoga så ofte som din kalender og din lyst tillader dig. Der er ingen begrænsninger. Hvis du dyrker yoga én gang om ugen kan du sagtens se forandringer fysisk, mentalt og følelsesmæssigt. 

Hvis du dog gerne vil starte og være konsistent, foreslår vi, at du starter med to til tre gange om ugen én time ad gangen. Hvis det er for meget kan du sagtens lave yoga en halv time ad gangen – Det kommer også til at give forandringer. 

Det vigtigste er, at du er konsistent, så du lærer de mange øvelser og navne der er. 

 

Yoga hvor kommer det fra? og hvem opfandt det?

Yoga kommer fra Indien, og fokuserer på åndedrætsteknikker, kropsstillinger og moralske forskrifter. 

 

Hvor mange yoga former findes der?

Der findes omkring 20 yoga former. 

  1. Bikram Yoga
  2. Ashtanga Yoga
  3. Prenatal Yoga
  4. Anusara Yoga
  5. Vinyasa Yoga
  6. Iyenger Yoga
  7. Jivamukti Yoga
  8. Kripalu Yoga
  9. Hatha Yoga
  10. Karma Yoga
  11. Yin Yoga
  12. Ishta Yoga
  13. Sivananda Yoga
  14. TriYoga
  15. Raja Yoga
  16. Kundaline Yoga
  17. Power Yoga
  18. Tantra Yoga
  19. Bhakti Yoga
  20. Restorative Yoga

 

Hvordan er yoga opstået? Og hvor gammelt er yoga?

Yoga er mere end 5000 år gammelt, men der er kommet mange nye former for yoga siden da. Nogle forskere mener dog, at Yoga kan være helt op til 10.000 år gammelt. 

Historien om yoga kan deles op i fire forskellige perioder.

Pre klassiske periode
Begyndelse på yoga fandt sted i Nordindien. Det blev opfundet af den indu-sarasvatiske befolkning. Yoga blev først nævnt i det gamle skrifter, Rig Veda. Vedas var en kollektion af gamle skrifter, som indeholdte sange, mantra og ritualer, som skulle bruges af vedic præsterne. Her blev yogaen udviklet og forfinet, og dokumenteret i over 200 skrifter. Det mest famøse skrift blev skrevet omkring 500 f.kr. 

Klassiske periode
I modsætning til den pre klassiske periode, som var en perioder med forskellige idéer, overbevisninger og teknikker som ofte modsagde hinanden, er yogaen i den klassiske periode mere systematiseret. I det andet århundrede beskriver et skrift forløbet om Raja Yoga (klassisk yoga). Patanjali organiserede yoga som en otte sporet vej, som indeholdte de forskellige trin til at opnå Samadhi eller oplysning. Patanjali betragtes ofte som faderen af yoga og hans Yoga-sutras har stadig en stor indflydelse på den moderne yoga. 

Post klassiske periode
Nogle århundrede efter Patanjali skabte forskellige yoga mestre et system af øvelser designet til at forynge kroppen og skabe længere levetid. De afviste læren om Vedas og omfangende den fysiske krop for at opnå oplysning. De udviklede Tantra Yoga, som indeholdte radikale teknikker til at rense kroppen og sindet. Denne udforskning ledte til udviklingen af hvad vi i vesten kender som Hatha Yoga. 

Moderne periode 
I slutningen af 1800-tallet og i starten af 1900-tallet begyndte yoga mestre at rejse til vesten. Det begyndte måske i 1893 i Chicago, da Swami Vivekananda forbløffede de deltagende med hans undervisning om yoga og religion. I slutningen af 1920’erne og 1930’erne kom Hatha Yoga på mange læber, da T. Krishnamacharya åbnede den første Hatha Yoga skole i 1924.   

 

Hvor meget forbrænder yoga?

Yoga forbrænder mellem 200-600 kalorier afhængigt af hvilken form du dyrker og din kropsstørrelse. Vinyasa Yoga forbrænder f.eks. 594 kalorier, da der er mange sammenhængende og mange skiftende stillinger. Hatha Yoga forbrænder 200 kalorier, da det fokuserer mere på basale øvelser, der ikke er for hårde. 

 

Hvilket tøj til yoga?

Der er mange muligheder for hvad angår yogatøj. Det vigtigste er, at du føler dig komfortabel når du dyrker det. Du kan bruge Harlem bukser, som sidder meget løst. Du kan også vælge at bruge tights, hvis du hellere vil det. Det samme gælde for toppe. Hvad end du synes er mest behageligt. Hvis du skal sørge for ikke at overophede din krop er det vigtigt, at du vælger noget svedtransporterende. Det bliver ofte meget varmt, hvis du dyrker yoga indenfor, så det er en god idé at kunne komme af med sveden. 

 

Kan man dyrke yoga når man er syg?

Hvis du bare er forkælet, så kan du sagtens dyrke yoga. Dvs., at du er snottet og ikke helt på toppen. Bare tag det lidt mere roligt, så du ikke presser dig selv for meget.

Hvis du har feber, så lad være. Det gør det kun værre. Dit immunsystem skal fokusere sig på at komme sig, og bruger mange kræfter på at bekæmpe sygdommen. Og nej! Du kan ikke svede din sygdom ud. Sved kan være med til at gøre dig dehydreret og trætte din krop i stedet for at give dig hvile. Drik massere af vand og spis sundt, og du vil komme dig hurtigere.   

 

Kan man dyrke yoga når man er gravid?

Graviditeten er en special og frygtindgyende stund. Hvis det er din første graviditet, så er det også første gang du skal tænke på, at dine valg ikke kun påvirker dig. Alt hvad du spiser, drikker og før kan påvirke det nye liv du bærer rundt på.

Hvad betyder det for dig, hvis du gerne vil dyrke yoga eller fortsætte med det?

Ikke meget, men under graviditeten skal du ikke ud og dyrke en masse yoga og lære nye øvelser din krop ikke er vant til. Når du dyrker får du pulsen godt op og din krop arbejder hårdt under de forskellige stillinger. 

Vi har opstillet nogle guidelines under de tre trimestre, som er vigtige at vide.

Første trimester 

Første trimester er den mest skrøbelige tid under graviditeten. Fosteret 

  1. Undgå jump backs
  2. Undgå inversions
  3. Undgå closed twists (åbne er fine)
  4. Undgå heating pranayama eller retention 

Andet trimester

Generelt er andet trimester den bedste tid. Din mave er ikke så stor endnu, og hvis du har haft din morgensyge, så er det formentligt væk nu.  

Allervigtigst er din baby meget mere sikkert på sin plads, og kan for lov til at vokse de næste månedere. 

  1. Hvis tilbage hop og inversions var en del af dine øvelser før din graviditet og de stadig føles godt kan du begynde at lave dem igen. En inversion som kan være særlig slem er stå på dine skulder (Salamba Arvangasana), da det trykker dine lunger. Spring den over, hvis den forårsager smerte, såvel som de andre øvelser der gør det. Et alternative til Salamba Arvangasana er Supta Baddha Konasana.
  2. Undgå stillinger hvor du ligger på maven s.s. Bhujangasa, Dhanurasana og Shalabhasa. 

Hvis du på noget tidspunkt bliver svimmel, så sæt dig knælende position (Vadrasana) med ret ryg og tag dype indåndinger. 

Tredje trimester

Nu kan du for alvor mærke din graviditet og hvor stor din mave er. Du er langt mere udmattet og din mave vokser hver dag. Du kan måske være udsat for hævelser 

Yoga øvelserne skal nu være åbne øvelser s.s. hofte åbnerne, så du bliver klar til fødslen. Her er det perfekt at lave Prenetal Yoga, som er yoga for gravide. Stillinger her er ikke ekstreme og tager meget hensyn til din graviditet. 

  1. Undgå alle øvelser hvor du ligger på ryggen. Brug noget støtte s.s. puder eller blokke, så du ikke ligger fladt på ryggen.
  2. Lav de balanceøvelser du har lyst til med støtte fra væggen eller en stol.
  3. Fokusér på restorative stillinger, som åbner dig og føles godt.