Personlig Træner

Vi besvarer spørgsmål om personlig træner

Hvad er en personlig træner?

En personlig træner er én der er certificeret til at kunne hjælpe andre med deres træning. Med andre ord, har vedkommende papir på, at de har en stor viden og erfaring omkring træning og kan med rette rådgive sine klienter. 

Groft sagt går en personlig træner ind og sætter nogle mål og tilrettelægger din træning derefter. Så hvis man er nybegynder og ikke har meget forstand på træning, kan det være en god idé at konsultere med en personlig træner.

Mange har den tilgang til træning, at det bare er et gøremål der skal overstås såsom rengøring. Dog kan denne halvhjertede indstilling til træning munde ud i begrænsede til ingen resultater – hvilket selvfølgelig ikke er holdbart, hvis man har et mål med sin træning. Ulige andre daglige pligter og opgaver, kræver træning disciplin og planlægning hvis man vil opnå sine ønskede mål. Her er personlige trænere gode at bruge. De kan udarbejde træningsprogrammer, kostplaner og en overordnet strategi for deres klient så denne kan opnå sine ønsker og mål. Nedenfor følger en række fordele ved en personlig træner.

  • Man ser hurtigt gode resultater. Mange, hvis de er efterladt til deres egen viden og kunnen, kommer ikke til at se de resultater de higer efter på grund af den begrænsede viden de har på området. En personlig træner kan sikre, at man laver de rette øvelser og benytter det rette udstyr. En personlig træner er også ideel at bruge hvis man ikke har meget tid til at træne i løbet af ugen, de kan sikre, at man får det maksimale ud af sin tid. 
  • Undgå skader. Hvis man ikke er vant til det udstyr man skal bruge til bestemte øvelser, kommer man højst sandsynligt til at udføre øvelsen forkert og dermed risikere at skade sig selv. Eksempelvis er det en sikker opskrift på skader, hvis man løfter tunge vægte med den forkerte teknik, her er dødløften et godt eksempel. En personlig træner kan lære, hvordan man håndterer udstyret i et fitnesscenter samt den rette teknik til øvelserne. På denne måde minimerer man risikoen for skader.
  • Tab fedt og få muskelmasse. Mange der begynder på en træningsrejse, vil enten tabe fedt, øge muskelmasse eller begge dele. Dog er der mange der ikke ved hvordan. De bruger alt for lang tid på cardio og ikke nok på styrketræning eller omvendt. En personlig træner kan hjælpe med at finde balancen mellem at forbrænde fedt samtidig med at bygge muskelmasse.
  • Bryd igennem barrierer. Selv de mest inkarnerede fitness junkies frygter at ramme et plateau, hvor de ikke kan se mere fremskridt med deres kost og træning. Når man ser, at resultaterne svinder, vil éns motivation for at blive ved gøre det samme. En personlig træner kan finde nye måder og teknikker til at bryde disse barrierer, så man fortsat ser frugten af sit arbejde.
  • Sæt realistiske mål. Intet er mere nedslående end når man ikke indfrier sine mål. Når man først fejler nok gange, kan man være tilbøjelig til at give op på deres træningsmæssige mål. Nogle gange kan forfejlede træningsmål dog godt være en selvopfyldende profeti. Hvis man som grønskolling sætter sig et mål om at tabe sig 5 kilo om ugen, beder man selv om en skuffelse. En personlig træner kan kalibrere éns mål så det er oprigtige og realistiske.
  • Personlige trænere holder deres klienter ansvarlige. Vi kender det allesammen, det er meget nemmere at hoppe af vognen når man ikke har noget ansvar overfor andre. Med en personlig træner har man en der forventer, at man yder en indsats for at nå de mål man sammen har sat. Lavpraktisk, er det også nemmere at komme afsted til fitnesscentret, fordi man ved der er en personlig træner der venter på én.
  • De udfordrer deres klient til at blive bedre. Når man træner alene, er det nemt at falde ind i de samme kedelige rutiner. En personlig træner kan blande nogle øvelser sammen og bringe nye udfordringer til hver træning. Personlige trænere er også et heppekor, som man godt kan bruge når man liiiige skal klemme den sidste gentagelse ud af kroppen. Om det så er for at løbe hurtigere eller endnu en gentagelse i bænkpres, er underordnet.
  • De kan udfordre dig uanset dit niveau. En personlig træner har en bred vifte af viden og erfaring omkring træning og selv om du er en garvet atlet, så kan en personlig træner godt udfordre dig. Hvis man skal træne op til en stor begivenhed, vil en personlig træner også være ideel at bruge. På denne måde står de for planlægningen af hele træningen og man skal selv “blot” udføre øvelserne
  • Skaber livslange træningsvaner. Personlige trænere kan ikke bare hjælpe deres klienter med træning nu og her, men de kan også påvirke sine klienter således, at klienterne får banket nogle træningsvaner ind i hovedet, som varer ved. Personlige trænere kan hjælpe deres klienter med at indse, at sundhed burde være en prioritet i livet og ikke bare en ting på to-do listen. 

For eksempel er der nogle folk, der har nogle fysiske begrænsninger der gør, at de ikke kan træne. En personlig træner kan skabe et træningsprogram som er velegnet til sådanne mennesker, så de også kan nyde deres sundhed og velvære på lige fod med alle andre.

Hvilken personlig træner skal du gøre brug af?

Som tidligere skrevet, er de fleste personlige trænere certificerede, som betyder at de har gennemgået en uddannelse, men der er også selverklærede personlige trænere. Det er typer der har erfaring med at træne, men ikke den nødvendige uddannelse.
Vores råd er, at man skal benytte sig af en personlig træner der er uddannet. En uddannet træner har ikke blot viden om træning, men også hvad man skal undgå i forbindelse med træning og derudover er oftest bedre til at få klienten til at forstå hvad de mener.
Udover uddannelsen, vil det også være et plus hvis de har erfaring. Erfaring er ikke altid alpha omega i dette tilfælde, men det kan komme dig som kunde til gavn hvis de har erfaring med det du prøver at opnå.

Hvordan foregår en session?

Hver session varer typisk en time. Det første møde er sat af til at finde ud af klientens niveau, kropsmål, træning, sundhedshistorik og mål. Man skal være forberedt på at skulle stille sig på vægten, få målt sin fedtprocent og svare specifikke spørgsmål omkring sine mål. Derefter vil man bruge hver session på cardio-, styrketræning og smidighed eller andet, afhængigt af éns mål. Din træner vil vise hvordan du skal lave de forskellige øvelser, hjælpe med at finde ud af, hvor meget vægt du skal løfte og komme med tips til, hvordan man får det mest mulige ud af hver øvelse. 

En træner skal typisk tilbyde træningsplaner, følge dine fremskridt og tilpasse dine træninger for at hjælpe dig med at indfri dine mål.