Mountain climbers

Klar til at klatre et bjerg? Måske ikke, men det betyder ikke, at du ikke kan lave mountain climbers. 

Mountain climbers træner nærmest hele kroppen – specielt dine lår og core – og kan nemt læres og laves uden udstyr. 

Sådan laver du mountain climbers

  1. Positioner dig selv i en planke position, og fordel din vægten ligeledt mellem dine hænder og tæer. 
  2. Placer dine hænder i skulderbredde. 
  3. Hold din ryg ret, aktiver dine mavemuskler. 
  4. Træk dit højre knæ så langt op til dit bryst som du kan og tilbage igen.
  5. Skift ben, så du trækker dit venstre knæ op i mod dit bryst. 
  6. Under udførelsen af mountain climbers er det vigtigt at holde dine hofter nede, træk dine knæ op og ned så hurtigt du kan. Skift mellem at ånde ind og ud, for hvert ben. 

Variationer af mountain climbers

Foot-switch mountain climbers:

  1. Start i en planke position.
  2. Som du trækker dit højre knæ mod brystet land på dine tæer.
  3. Hop mens du skifter ben, hvor du hopper tilbage med højre ben og frem med venstre ben på samme tid. 

Sliding mountain climbers:

  1. Placer to kludder/hviskestykker på gulvet. Placer en fod på hver mens du positioner dig selv i en planke position. 
  2. Træk dit ben op mod dit bryst mens du holder balancen med dit andet ben. 
  3. Hvis du øger farten vil du kunne mærke, at du begynder at træne dine lår mere end i den normale mountain climber. 

Hyppige fejl ved udførelsen af mountain climber

  • Vippe på dine tæer
    Hvis du kommer til at vippe på dine tæer i stedet for at holde foden stille, så træner du din core mindre.
  • Dine tæer rører ikke gulvet
    Som du øger farten kan det hænde, at dine tæer ikke rør gulvet når du trækket knæet op mod brystet. For at få det meste ud af dine mountain climbers skal tæerne altid røre gulvet. Sænk farten, hvis du oplever dette.