Calf Raises

Calf raise er en virkelig simpel øvelse, som træner dine lægmuskler. 

Sådan laver du calf raises

  1. Stå oprejst.
  2. Press dig selv op ad mens du løfter hælene. 
  3. Sænk hælene langsomt ned til startpositionen.   

calf raises variationer

Weighted calf raise 

Hvis du skal styrke din lægmuskler for alvor skal der noget modstand til. Brug derfor håndvægte og maskiner til at træne dine lægmuskler. 

Raised calf raise

Stå på en et trin, så din hæl kan komme længere ned. Dette giver en større bevægelse i din lægmusklen, så du træner den mere. Raised calf raises kan laves med håndvægte eller smith-maskinen.

Seated calf raise

Mange fitnesscentre har en decideret maskine til at træne dine lægmuskler – en såkaldt calf raise maskine. Her er det nemt at holde balancen.

  1. Du placer fødderne på et lille skråt trin, og dine knæ under vægten.
  2. Herefter løfter du hælene op og ned.

Bent-knee calf raise

Det er en god idé at arbNår knåene bøjes  lidt, når du udfører en eller anden form for kalvehøjning, skifter arbejdsmængden fra gastrocnemius – den større kalvemuskulatur – til soleus, som måske er mindre, men ikke mindre vigtig. Din kalvehøjningsrutine bør omfatte lige så mange øvelser med bøjet knæ, som med lige knæ hæver.

Single-leg calf raise

Det er altid en god idé at træne begge sider af din krop. Når du træner dine ben individuelt finder du din svage side. På den måde kan du få jævnt ud i styrkeforholdet og undgå problemer senere hen.