Styrketræningsøvelser

Her finder du en oversigt over alle styrketræningsøvelser. For at få det maksimale ud af din træning og undgå skader er det vigtigt, at du udfører øvelserne korrekt. Klik ind på de forskellige øvelser, og læs om, hvordan du kommer til at mestre dem.  

Generelt om Styrketræningsøvelser

Det er enormt vigtigt at få trænet alle sine muskler og det kræver, at man har et balanceret antal af de rigtige styrketræningsøvelser. Hvis man f.eks. kun træner biceps og skulder, så ikke nok med, at man får et uharmornisk udseende, så er man faktisk også i større fare for at få skader. Skaderne kan opstå, hvis der er en ubalance i muskulaturen. 

Vi har inddelt styrketræningsøvelserne i de forskellige muskelgrupper og de er kategoriseret således:

Benøvelser

Benøvelser er øvelser til underkroppen og inkluderer: Squat, lunges, Calf raises.

Armøvelser

Armøvelser er øvelser til biceps, triceps og underarme, og inkluderer følgende øvelser: dips, tricep extensions, dumbbell curl.   

Rygøvelser

Følgende øvelser: rows, pull down, renegade row, dødløft, romænsk dødløft, 

Brystøvelser

Brystøvelser er øvelser, hvor man presser. Følgende øvelser: bænkpres, armbøjninger  

Maveøvelser

Følgende øvelser: Hanging leg raises, mountain climbers, dead bug

Skulderøvelser

Skulderøvelser er øvelser der udføres som pres over hovedet. Følgende øvelser: lateral raise, bent over lateral raises

Styrketræningsøvelser hjemme

Mange styrketræningsøvelser kan laves derhjemme især, hvis du har et par håndvægte. De vigtigste og mest basale øvelser som squat, armbøjninger, dødløft og lunges kan sagtens laves med kropsvægt. Vi vil faktisk anbefale, at du starter med at lave disse styrketræningsøvelser med kropsvægt til at starte med. På den måde får du teknikken på plads først, og undgår derfor overbelastningsskader. Hvis du ikke bryder dig om at træne i et fitness center, så fortvivl ej, da du sagtens kan udføre alle styrketræningsøvelser hjemme.   

Varier i dine Styrketræningsøvelser

Det kan være en god idé at variere sine styrketræningsøvelser, så udfordrer du nemlig din krop og dig selv mentalt. Det er kanon at have en rutine, men hvis man gerne vil forbedre sig og bliver endnu stærkere kan nye styrketræningsøvelser være kilden til dette. Personer der har trænet i et stykke tid oplever ofte, at de rammer et plateau. Her kan nye styrketræningsøvelser påvirke musklerne anderledes og især give dig et boost rent mentalt. Ikke nok med at musklerne skal stimuleres, men det skal vores hoveder så sandelig også. Styrketræningsøvelser, som du ikke har lavet før eller i lang tid, kan virke opfriskende og give dig fornyet energi. På den måde træner du måske lidt hårdere og bedre, fordi du er mere motiveret.  

Så mange styrketræningsøvelser indeholder et styrketræningsprogram

Afhængigt om du træner full body eller dine muskelgrupper individuelt kan mængden af styrke øvelser variere. Vores begynder styrketræningsprogram indeholder ca. 6-8 styrketræningøvelser per session, som bliver gentaget á tre sets. Styrketræning behøver ikke vare to timer, og hvis det gør, så er sandsynligheden for at, du tager for lange pauser nok stor. 

Vi har udarbejdet vores begynder styrketræningsprogram med de bedste styrketræningsøvelser. Dette betyder, at de udvalgte styrkeøvelser er de vigtigste at lære for dig i starten, og er nogen som du kan bruge i sværere variationer i fremtiden.