Styrketræningsøvelser

Her finder du en oversigt over alle styrketræningsøvelser. For at få det maksimale ud af din træning og undgå skader er det vigtigt, at du udfører øvelserne korrekt. Klik ind på de forskellige øvelser, og læs om, hvordan du kommer til at mestre dem.  

Styrketræningsøvelser hjemme

Mange styrketræningsøvelser kan laves derhjemme især, hvis du har et par håndvægte. De vigtigste og mest basale øvelser som squat, armbøjninger, dødløft og lunges kan sagtens laves med kropsvægt. Vi vil faktisk anbefale, at du starter med at lave disse styrketræningsøvelser med kropsvægt til at starte med. På den måde får du teknikken på plads først, og undgår derfor overbelastningsskader. 

Varier i dine Styrketræningsøvelser

Det kan være en god idé at variere sine styrketræningsøvelser, så udfordrer du nemlig din krop og dig selv mentalt. Det er kanon at have en rutine, men hvis man gerne vil forbedre sig og bliver endnu stærkere kan nye styrketræningsøvelser være kilden til dette. Dette kan ofte opstå ved personer som har trænet i et godt stykke tid, men ramt et plateau. Nye styrketræningsøvelser kan påvirker musklerne anderledes og især give et boost rent mentalt. På den måde træner du måske lidt hårdere og bedre, fordi du er mere motiveret.    

Så mange styrketræningsøvelser indeholder et styrketræningsprogram

Afhængigt om du træner full body eller dine muskelgrupper individuelt kan mængden af styrke øvelser variere. Vores begynder styrketræningsprogram indeholder ca. 6-8 styrketræningøvelser per session, som bliver gentaget i tre sets. Styrketræning behøver ikke varer to timer, og hvis det gør, så er sandsynligheden for at, du tager for lange pauser for stor.