Tjek vores løbeprogrammer!

Løbetræning

Vi besvarer og guider til alt om løbetræning

Hvor ofte skal du løbe?

Hvor ofte du skal løbe afhænger af hvor i god form du er og hvor meget tid du har i løbet af ugen.

Hvis du er begynder…

Nye løbere spørger ofte, hvor ofte skal jeg løbe? Det er bestemt muligt at løbe syv gange om ugen, som nogle løbere gør; Men behøver du virkelig løbe syv dage om ugen? Det korte svar er nej. Som en ny løber er det smart at lave forskellige slags aktiviteter, da dette vil øge din fitness, give bedre konditionering og gøre dig til en mere velafbalanceret atlet. Dette vil også mindske din skadesrisiko og holde dig mentalt engageret i din træning. På et senere tidspunkt kan du erhverve den nødvendige konditionering til at løbetræne hver dag, og så kan du efterfølgende revurdere dit løbeprogram, men husk at tilstrækkelig hvile altid er afgørende for et ethvert løbeprogram.

Din krop har brug for hvile og aktiv restitution i dine træningsdage. Hvile er afgørende for vores konditionen såvel som selve træningen. Det er under restitution, at vores kroppe bliver stærkere. I resten af ​​fasen tilpasser de sig til de fysiske belastninger, vi har lagt på dem. Uden hvile risikerer vi at overtræne, og herved få skader og føle os udbrændt.      

Hviledage og aktive restitutionsdage er forskellige. Hviledag betyder ingen løb eller motion overhovedet. Aktive restitutionsdage betyder, at man løber i et roligt snakketempo og generelt bare prøver at at lette cirkulationen, så du kan komme dig fra mere intense træningsdage. Hold dit træningsniveau på et meget let niveau på et restitutionspas. En aktiv restitutionsdag er ikke beregnet til at lette kardio-respiratorisk træning i sig selv, men deres funktion er at lette cirkulation eller blodgennemstrømning, hvilket igen er genopretningsprocessen ved at levere frisk ilt og næringsstoffer til musklerne samtidig med at affaldsprodukter fjernes.

For de fleste begyndere foreslår vi, at du løber maks tre eller fire dage om ugen på skiftende dage. Når du ikke løbetræner hver dag får du automatisk hvilet. At indarbejde styrke og fleksibilitet i din rutine vil også hjælpe dig med at nå dine sundheds- og fitness mål. Så løb ikke flere dage i træk.

Hviledage forhindrer overbelastningsskader og giver kroppen tid til at reparere sig selv. På den måde bliver kroppen stærkere ved at hvile. Vær på udkig efter træthed, langvarig muskelømhed, manglende motivation osv. Hvis du oplever nogen af ​​disse tegn, har du brug for flere hviledage eller en lille pause. Det vil gavne dig mere i det lange løb, hvis du tager et par ekstra dages pause. God løbetræning er den der er tilpasset dig og dit generelle liv.

Hvorfor skal du løbetræne?

Der er mange gode grunde til, hvorfor det er godt at starte med at løbe. Løbetræning lindrer f.eks. stress, og kan være et fantastisk afbræk i din hverdag. Det at komme ud i naturen og få rørt kroppen gavner dig gevaldigt. Ikke noget med, at det kan hjælpe dit velvære, så kan det både gavne dig i dit privatliv og arbejdsliv. Det kan sammenlignes lidt med meditation, da det får tankerne et andet sted. 

Uanset hvad din grund er for at løbe, så er fordelene de samme. Uanset om du har gået op for at tabe sig, forbedre fitness, lindre stress, konkurrere eller bare for få tiden til at gå, vil du opdage, at fordelene er mange.

Der er ingen tvivl om, du leder efter “den bedste måde” at løbe, og vi kan pege dig i den rigtige retning. Husk dog, at der er få universelle sandheder at køre. Alt afhænger af den enkelte, og teknikker, som nogle løbere sværger ved, er måske ikke rigtige for dig. Eksperiment, find hvad der gør dig komfortabel. Det er ikke forfærdeligt kompliceret: den eneste hårde og hurtige regel at løbe er, at du bare holder en fod foran den anden.

 

mand der løber på gaden

Fordele ved løbetræning

  1. Det er nemt
    Løbetræning er det nemmeste du kan gå i gang med for at komme i god form og få et bedre velvære. Det eneste du skal bruge er et par løbesko, og så er du klar. I modsætning til cykling eller svømning, så er løbetræning ikke en tidsrøver, da du ikke skal vedligeholde din cykel kontant eller bruge tid på at tage i svømmehallen for at få din daglige motion.
  2. Det er billigt
    For at starte din løbetræning skal du bare bruge et par løbesko – så enkelt er det! Løbetræning er den billigste form for træning, da det ikke kræver meget udstyr.
  3. Det kan hjælpe mod et højt blodtryk
    Dine arteriere, blodårer der fører blodet fra hjertet, udvider og lukker sig når du løber, og det hjælper på at holde dit blodtryk inden for normalværdien.
  4. Forstærker immunsystemet
    Løbetræning forstærker dit immunsystem, da det opbygger en bedre tolerance mod bakterier, hvilket resulterer i færre småsygdomme.
  5. Forløser stress
    Løbetræning resulterer i en øget produktion af serotonin, som er det stof der får en til at føle glæde og lykke.
  6. Forstærker knogler
    Når du løber stresser du dine knogler. Essentielle mineraler sendes herefter til dine knogler, hvilket gør dem stærkere. Det betyder dog ikke, at du skal presse din krop for meget i starten. Husk at lytte til din krop.
  7. Forstærker dine ben
    Vores ben er vores forbindelse med jorden. Ligesom et hus er bygget på stærkt fundament, skal din overkrop også hvile på et stærkt et. Løbetræning træner dine ben, så du bliver stærkere og mere stabil.  

Løbetræning er blandt de bedste aerob øvelser til fysisk konditionering af dit hjerte og lunger. Undersøgelser har vist, at sundhedsfordelene er enorme. Bl.a. kan løbetræning reducerer sandsynligheden for alt fra forkølelse til kræft. Din udholdenhed vil stige. Hvis du har lidt ekstra på kinderne, så vil du højst sandsynligt begynde at tabe dig.   

Et løbeprogram er en stor kur mod stress, følelsesmæssig belastning, endda mild depression. Du vil sandsynligvis få færre hovedpiner, mere energi, tålmodighed, humor og kreativitet. Undersøgelser har vist, at sunde voksne, der udøver, generelt er lykkeligere end dem, der ikke gør det.

Løbetræning er simpelthen bare så praktisk. Du behøver ikke en masse gear. Intet specielt spillerum eller apparat. Du behøver ikke at jonglere andre planer. Bare et par sko og tilbøjeligheden til at komme ud af døren.

Belønninger til sjælen

Du begyndte sikker at løbe pga. de fysiske fordele, men du vil snart finde andre, mere metafysiske belønninger. Yep, ingen sjov: Metafysisk. Sundhedsmæssige årsager kan være, hvorfor de fleste begynder at løbe, men det er mindre håndgribelige fordele, der endelig motiverer os til at blive løbere.

Mens løb kan være en social aktivitet, er det oftere en mulighed for at bruge lidt tid med dig selv og dine tanker, en chance for at udvikle og øge selvbevidstheden. Når du bliver mere opmærksom på nuancer og tilstanden i din egen krop, opdager du også ting om dig selv.

Mange siger, at de er mest kreative og klare i hovedet, selv meditative, under deres løb, da dagens daglige bekymringer glider hen. Tilliden til dig selv øges, når du skubber dine egne grænser, opfylder mål og ofte overrasker dig selv ved at overskride dine egne forventninger. Løb er en sport eller disciplin, nogle gange af ofre og altid af selvtillid. Du kan overraske dig selv med din kapacitet for alle tre. De personlige belønninger kan være ret kraftfulde.

 

Hvor meget skal du løbetræne?

Hvor meget du skal løbetræne afhænger af dig. Du skal gøre op med dig selv, hvor meget tid du har til rådighed og hvad dine mål er. Hvis du vælger at prioritere meget tid på at løbe, så er det f.eks. en god idé, at du løber nogle korte ture med en højere intensitet. Hvis du løber mange gange om ugen skal du huske at tage ture som er aktiv restitution, så du ikke overbelaster din krop. I realiteten kan man sagtens løbe hver dag, men det er de færreste der har tid til det i en travl hverdag. Derfor er det vigtigt  at gå sin uge igennem og finde ud af hvornår man har tid og hvor meget tid man har til at løbe. Det vil give de bedste betingelser for din løbetræning.

Vi har et løbeprogram til enhver person og ethvert mål. Om det er et løbeprogram til begyndere eller et løbeprogram til øvede, som du leder efter kan du finde det her. Vi byder på løbeprogrammer til 5 km, 10 km, halvmarathon og marathon. Find inspiration her på siden eller brug programmerne som hele forløb til at nå dit næste mål.

 

Løbeprogram begynder

Leger du med tanken om at komme ud over stepperne? Realisér dine tanker med et begynder løbeprogram herfra siden.

Et begynder løbeprogram tager højde for, at du naturligvis er i opstartsfasen og derfor indeholder den indlagte pauser undervejs. Dette er med til at skåne dine muskler og led, så du ikke overtræner fra start af. Der er ikke noget værre end at starte sine drømme med skader.

 

Løbeprogram øvede

Har du været i gang i et stykke tid og derfor trænger til nye udfordringer? Find inspiration i vores mange løbeprogrammer til øvede. Med et øvede løbeprogram kan du sætte nye mål og blive ved med forbedre dig selv.

 

Løbeprogram 5 km

5 km er en rigtig god distance at stile efter som begynder, men kan såvel også udfordre garvede løber. Vi har et løbeprogram 5 km til enhver type. Til nybegynderen, hvis mål er at gennemføre til elite-løberen, hvis mål er at slå sin personlige rekord.