Løbeprogram

Vælg dit løbeprogram

5 km

Løb 3 gange om ugen

Dette 5 km løbeprogram er til nybegyndere som gerne vil i gang med at løbe. 

Dette program varer i 6 uger, og kombinerer løb og gang.

10 km

Løb 4 gange om ugen

Dette 10 km løbeprogram er til øvede løbere, som allerede har løbet i et stykke tid.

Dette program varer i 8 uger, og indeholder kun løb. 

Halvmarathon

Løb 3-4 gange om ugen

Dette halvmarathon løbeprogram  er til trænet løbere, som har erfaren med løbetræning.

Dette program varer i 12 uger, og indeholder kun løb. 

Sådan kommer du i gang med et løbeprogram

1. Sæt dit mål

Før du går i gang skal du have sat dig for, hvad dit mål er. Vil du løbe 5, 10 eller 21,1 km? og endnu vigtigere, træner du op til et løb, som ligger indenfor et bestemt tidsperiode? Vores korteste løbeprogram varer 6 uger, så vær tidligt ude i din process, hvis du træner op til et motionsløb.       

2. Vælg det ønskede løbeprogram

Nu hvor du har sat din ønskede distance skal du vælge det løbeprogram i menuen ovenfor som passer. 

Et løbeprogram giver dig en plan, som du kan tilpasse med din hverdag, så programmet passer din tidsplan. Du kan også tracke din fremskridt hver uge og det giver et boost!                 

3. Start din løbetræning

Nu skal du ud på din første løbetur. Nyd din løbetræning og det frirum det kan give at komme ud. Undervejs skal du huske på at lytte til din krop. Har du gode ben eller er du træt? Notér det evt. i programmet og tag endelig en dag fri, hvis du er fuldstændig smadret.  

Hvis du vil vide mere om løbetræning inden du begynder kan du klikke her

Løbeprogram 5 km

Vi anbefaler at du som nybegynder starter med et løbeprogram til 5 km. Programmet varer i seks uger og kombinerer gang og løb. Når gang og løb kombineres vender kroppen sig til at løbe uden, at den bliver overanstrengt i starten. På den måde mindskes risikoen også for skader. 

Med vores løbeprogram til 5 km løber du tre gange om ugen og bygger hver uge stille og roligt flere kilometer på og mere løb.  

Fordele du vil opleve med et løbeprogram

1. Giver dig en velstruktureret plan

Mange går død i deres træninger, fordi de ikke har en klar plan. Et løbeprogram fjerne alt gætværket og hvis du holder dig til planen og samtidig lytter til din krop vil du opnå gode resultater. 

2. Giver dig et klart mål

Om du vil løbe 5, 10 eller 21 km, så giver et løbeprogram dig et klart mål. Vælg distancen som du gerne vil være i stand til at løbe og se, hvordan du forbedrer dig for hver uge der går. Til sidst står du ved målstregen op har opnået dit mål! 

3. Hjælper dig med at holde gejsten

Vores løbeprogrammer hjælper dig med at holde gejsten, da dagene mellem træningerne og hviledagene er godt fordelt. Hvile er vigtigt, når man vil forbedre sig, men også holde motivationen oppe. 

Loebeprogram og trapper

Løbeprogram 10 km

Vi anbefaler løbeprogram 10 km til personer som har lidt erfaring med at løbe. Det er især også meget oplagt, hvis du har gennemført vores program til 5 km at starte på vores løbeprogram til 10 km. 

Med vores løbeprogram til 10 km løber du fire gange om ugen og bygger stille og roligt flere kilometer på hver uge. Løbeturerne ligger typisk omkring 3-8 km per tur, og programmet varer i otte uger. 

Hvad kan du opnå med et løbeprogram?

Bedre kondition

vægttab

bedre søvnrytme

mere energi

Og meget mere!

Løbeprogram halvmarathon

Skal du udfordre dig selv med et halvmarathon? Med dette halvmarathon løbeprogram bliver du klar til at stå på startstregen om 12 uger.   

Du løber du tre til fire gange om ugen og bygger flere kilometer som ugerne går. Antal kilometer varierer meget fra tur til tur, da programmet indeholder kortere ture, intervaltræning og lange ture. Programmet varer i 12 uger.