De 5 bedste råd til træning for begyndere

Det kan være svært at komme i gang med at træne. Vi har samlet 5 af de bedste råd til træning for begyndere her på siden. Det er uanset om du vælger at træne i et fitness center eller om du laver hjemmetræning.

Hvis du overvejer at komme i gang med at træne anbefaler vi at du læser vores artikel om hjemmetræning her.

Første skridt er taget!

Du vil gerne forbedre dig selv, komme i bedre form eller måske bare smide nogle kilo. Det er første skridt på vej mod en forbedret version af dig selv. Det er rigtigt godt, da der kun er sundhed og helbredsmæssige fordele ved at være aktiv. Om det er i et fitness center, derhjemme eller hvis du vil løbetræne.

Hvor skal du starte med træning?

Det kan være svært at vide hvor og hvordan du skal komme i gang. En god ide (og grunden til at denne side eksisterer) er at få fat i et træningsprogram.

Vi har lavet et gratis styrketræningsprogram til dig som du kan finde her.

Hvis du gerne vil begynde i et fitness center:

Bare det at komme ned i et fitness center kan være noget som er ude af din ”comfort zone”. Dette er en helt normal følelse som mange har. Som alle andre ting i livet er rutine og vane nøglen. Med tiden vil det at befinde sig i et fitness center være det mest naturlige i hele verden. Det handler bare om at huske på at alle er der for at arbejde med sig selv. På samme måde skal du huske at det er din træning og kun dig (og måske et træningspartner) som er vigtig i et center. Lad være med at tænk om andre ser ned på dig, for det gør de 100% ikke. At komme ned i fitness centeret er vidne på at du ønsker at udvikle dig selv. Personlig udvikling er altid stort og sejt, og alle har stået i dine sko på et tidspunkt. Bare koncentrer dig om dig selv, din træning og dine mål og så garanterer vi næsten at du får en super oplevelse i fitnesscenteret hver gang.

Da jeg selv startede i fitness var det uden en plan, og mange træningssessioner blev usammenhængende og det samme gjorde min motivation for at komme ned og træne. Derudover fik jeg skader fordi jeg ikke havde varmet op eller udførte øvelserne korrekt. Derfor er opvarmning en af de 5 råd.

Hvis du gerne vil begynde med hjemmetræning:

Vores 5 råd er især gavnlige hvis du gerne vil træne privat i dit hjem. Nemlig de sædvanlige omgivelser kan give et mere afslappet forhold til træning, hvilket kan være rigtigt godt for dig! Dog er træning i sig selv meget mere givende hvis du sørger for at holde en vis seriøsitet omkring det. Især research omkring udførelsen af øvelser vil gavne dig rigtigt meget – da der kun er dig til at vurdere om du gør det korrekt. Hjemmetræning kan være super godt, men det er vigtigt at du træner ordentligt så du kan matche den afslappede træning stil med resultater.

Husk at varme op

 

5 råd til træning for begyndere

1. lav en cardio-opvarmning

Det er vigtigt at få din hjerterytme op, inden du starter din træningsrutine. Hvis muligt, så begynd med en 5 minutters opvarmning af hurtig gang, let løb, hop eller noget gode strækkeøvelser.

Første skridt til en god træning er god opvarmning! Et nemt og effektiv opvarmning kan være at lave lunges eller squat uden kilo.

2. Lær at udføre øvelserne korrekt

En fejltagelse jeg lavede, var at jeg ikke tog mig tid til at lære de korrekte øvelser, for ”det kan da ikke være så svært”. Det resulterede i skader, og det skal du undgå for det er ikke sjovt eller særligt gavnligt for din træning. Forhindrer skader ved at undersøge hvordan du skal udføre øvelser.

Se evt. vores øvelses side for forskellige styrketræningsøvelser her.

Ellers kan du sagtens spørge enten personalet i dit center, eller google, eller youtube. Faktisk findes der rigtigt mange gode youtube videoer som forklarer meget detaljeret hvordan og hvorfor du skal udføre en øvelser på en bestemt måde! Hvis du er helt grøn inden for træning kan dette også være en rigtig god ide at investere i en time med en personlig træner. Dermed får du også mulighed for at stille spørgsmål og rigtig teknik fra starten af! Hvis hverken youtube eller en personlig træner lyder som en løsning for dig, så findes der også fitness-apps som er yderst vejledende og brugbare.

3. Undersøg dine muligheder for fitnessudstyr

Mange kan forbinde træning med vægte og dyrt udstyr. Det skal ikke være en hindring for dig, da der findes mange andre muligheder og meget andet udstyr. Mange øvelser kan fint udføres med din egen kropsvægt, men derudover kan du finde elastikker (eller modstandsbånd), træningsmåtter, træningsbolde og meget mere. Samtidig holder nogle fitness center introdage eller holddage hvor du kan se de mange maskiner og vægte som de tilbyder. At blive del af et hold kan også være en rigtig god måde at peppe din træningsrutine op, og samtidig lære at bruge nyt træningsudstyr.

4. Lad din træningsrutine udvikle sig

Når du først kommer i gang med at træne kan det være meget nemt at holde sig inden for vante rammer. Det vigtigste er du vedligholder din gejst og motivation for at træne. En af de bedste løsninger på dette er at afprøve nye øvelser og rutiner. Dermed får du stimuleret og trænet flere muskler og du opdager måske en ny øvelser som udfordrer dig, men samtidig er rigtig sjov! Derudover skal du huske at gå op i vægt så du holder dine muskler i udvikling

5. Husk at hvile!

Det her kunne næsten være råd nr. 1! Det er vigtigt at du giver din krop tid til at restituerer. Når du træner, og især styrketræner, så brydes dine muskler lidt ned. Når du hviler så heler dine muskler, og når disse er helet så er du endnu stærkere end før. Men hvis du ikke hviler ordentligt så får du ikke det meste ud af din træning. Det er derfor afgørende at du giver dig selv og din krop tid til at hvile. Typisk har den gennemsnitlige person brug for mellem 24-48 timers hvile, og dette vil være en fin hviletid at overholde som begynder. En god nars søvn er den perfekte måde at supplere din træning, så sørg for at sove ordenligt. Som begynder vil du opleve megen ømhed. Dette er helt naturligt og viser også at din træning virker. Bare sørg for du ikke overtræner, og underhviler. Det handler om balance, som så mange ting gør i livet!

 

Har du nogen spørgsmål omkring vores 5 råd eller noget helt andet? Så vil vi rigtigt gerne høre fra dig!

Kontakt os her på vores kontakt side!