BMI Beregner

Vi har udviklet en BMI beregner som du nemt og hurtigt kan benytte. Efter du har indtastet din vægt og din højde får du dit svar. Hertil har vi skrevet hvordan du kan forbedre dit BMI tal, ud fra det svar som vores beregner udregner.

Hvis du gerne vil læse mere om BMI, og betydningen af svarerne for dig, så har vi samlet en masse viden her på siden som du kan læse om under beregneren.

Vær opmærksom på vores BMI beregner er vejledende, og hvis du føler at din vægt har en betydning for din sundhed, så anbefaler vi at du taler med din læge, eller en praktiserende diætist eller en sundhedsfaglig omkring din vægt. Du kan læse mere om vægttab her.

Denne BMI beregner bør ikke anvendes til gravide eller børn (under 18 år).

Beregn din BMI her!

 

Vil du gerne ændre dit BMI tal? 

 

 

Hvad er BMI?

BMI er en nyttig måling for de fleste over 18 år. Men det er kun estimat, og det tager ikke højde for alder, køn og kropssammensætning. Vi anbefaler at du også tjekker vores idealvægt beregner og læser om de mange faktorer der spiller ind i vurderingen af dit helbred. Det har vi skrevet om længere nede.

BMI står for Body Mass Index, og det kan bruges til at bestemme, om du er i et sundt vægtområde for din højde. Denne bestemmelse er vejledende, da mange faktorer spiller ind for din sundhed.  

Når du skal beregne din BMI, så er det klogt at tænke dine BMI beregner svar sammen med dit talje omfang. Hvis du måler din talje og sammenligner med dit BMI svar, så kan du danne dig et overblik over mængden af​​fedt, der bæres rundt i midten. Hvis dit BMI tal er højt, og din talje omfang også er større end gennemsnittet kan dette tyde på at du bærer på fedt omkring maven, som kan trænes væk og give dig en bedre sundhedsniveau.

 

Vigtig viden omkring BMI

  • BMI er blevet brugt til at vurdere om, folk er overvægtige eller undervægtige i over 100 år.
  • Udregning af BMI kommer fra at dele en persons vægt efter deres højde i kvadratmeter (eller cm).
  • En BMI på mellem 18,5 og 24,99 betragtes som sund, men mennesker kan også være sunde med andre BMI’er.
  • Andre løsninger er blevet tilbudt, såsom en ny måde at beregne BMI, måle fedt eller bruge talje-til-højde-forhold.

 

BMI Skema

Herunder kan du se et BMI skema som inddeler de forskellige tal ift. kilogram og højde:

BMI skema bmi beregner

 

Hvorfor er BMI vigtigt?

BMI er den anbefalede metode til diagnosticering og vurdering af overvægt og fedme. Den evaluerer forholdet mellem kropsvægt og højde. Selvom BMI ikke er en præcis udregning af en persons sundhed og overskydende kropsfedt, så er udregningen af et forhold mellem vægt og højde mere nøjagtig end kropsvægt alene.

Der er mange undersøgelser, der viser en forbindelse mellem BMI og risikoen for flere sygdomme. Derfor er det en god ide at kende sit BMI tal, så du derefter kan komme i form, og være proaktiv ift. din sundhed.

Hvem opfandt BMI?

BMI og bmi beregner formlen blev opfundet af Adolphe Quetelet, som var en belgisk matematiker og sociolog. Han udtænkte BMI i 1830, og BMI har været benyttet som et relativ vægtindeks til beregning af en persons sundhed lige siden.

 

Hvordan beregnes BMI tal?

Body Mass Index tal udregnes gennem en simpel beregning som bruger en persons højde og vægt. BMI beregneren bruger formlen: BMI = kg / m2, hvor kg er en persons vægt i kg og m2 er deres højde i kvadratmeter.

Formlen ser ud som følgende:

Forstå dit BMI beregner resultat

I henhold til de fleste kriterier accepteret over hele verden:

  • En BMI på 18,49 eller derunder betyder, at en person er undervægtig
  • En BMI på 18,5 til 24,99 betyder, at personen har normal vægt
  • En BMI på 25 til 29.99 betyder, at personen er overvægtig
  • En BMI på 30 eller mere betyder, at personen er svært overvægtig

Er der forskel på BMI for mænd og kvinder?

Nej. Selvom man ville tro at der skulle være forskel på mænd og kvinders BMI tal så er det ikke tilfældet. Dette skyldes at selvom fedt, knogle og muskelprocent for kvinder og mænd kan være forskelligt, så vil naturlige forudsætninger give ens svar. F.eks. har mænd større knogletæthed og muskelmasse og kvinder har større fedtprocent (typisk, ikke altid tilfældet!) så skyldes dette naturlige forudsætninger. Derfor kan både mænd og kvinder bruge den samme BMI skala.

BMI Undervægt

Hvis dit svar i vores bmi beregner var på 18,49 eller under, så vurderer vores beregner dig for værende undervægtig.

At være undervægtig kan være et tegn på, du spiser ikke nok, eller at du kan være syg. Du kan også begynde med styrketræning som kan hjælpe dig med at spise mere i forbindelse med at bygge muskler. Hvis du føler sundhedsmæssige problemer, som er forbundet med undervægt, kan din læge hjælpe dig.

BMI Sund vægt

Hvis dit svar i vores bmi beregner var mellem 18,5 til 24,99, så vurderer vores beregner dig for værende normal vægtig.

Du ligger i normalområdet for din vægt og højde. Du kan med fordel træne for at vedligeholde din gode vægt.

BMI Overvægtig

Hvis dit svar i vores bmi beregner var mellem 25 til 29.99, så vurderer vores beregner dig for værende overvægtig.

Den bedste måde at tabe sig på, hvis du er overvægtig, er gennem en kombination af kost og motion. Du kan med fordel se vores træningsprogrammer under løb som kan hjælpe dig med at opnå en sundere BMI vægt. Vær opmærksom på at hvis du har høj muskelmasse, så kan din BMI stadig være sund.

BMI Svært overvægtig

Hvis dit svar i vores bmi beregner var på 29,99 eller over, så vurderer vores beregner dig for værende svært overvægtig.

Den bedste måde at tabe på, hvis du er overvægtig, er gennem en kombination af kost og motion, og i nogle tilfælde medicin. Kontakt din læge for at få hjælp og råd.

 

BMI hvor meget skal jeg veje?

Hvis du ser på BMI skemaet længere oppe på siden kan du se at der er sundhedsrisiko forbundet med at have et bmi beregner svar under 18,49 og over 24,99. Derfor vil din idealvægt ift. BMI beregneren være mellem 18,5 og 24,99. Du skal dog være opmærksom på at ingen mennesker er ens, og at et let forhøjet BMI tal godt kan være sundt for dig. Hvis du vil have et helt præcist svar, så anbefaler vi at du besøger din læge eller en diætist.

 

Er BMI misvisende?

I og med at BMI beregneren udregner din sundhed ift. 2 parametre så kan BMI godt være misvisende. Der er mange faktorer der spiller ind når din sundhed skal vurderes. F.eks. har nogle bodybuildere har BMI tal som er over 24,99, men disse mennesker er ikke overvægtige da deres krop i større grad består af muskelmasse end fedt.

BMI er et godt værktøj til at evaluere din vægt, og mere effektiv end hvis du kun vurderede din kropsvægt. Dog er BMI tal et estimat, og det skal også forstås sådan. Hvis du føler problemer med undervægt eller overvægt så anbefaler vi at du opsøger din læge.

 

Alternativer til BMI beregner

BMI kan give dig et estimat men det kan ikke give dig det fulde svar! Der er både fordele og ulemper ved BMI beregning, som f.eks. kan BMI ikke se forskel på muskel og fedt. BMI beregning kan heller ikke se hvor på kroppen fedtet er placeret. Du kan derfor med fordel kombinere din BMI tal med understående:

Du kan få målt din fedtprocent

Din fedtprocent afgør hvor stor en del af din kropsvægt er fedt, kan være et godt alternativ til bmi beregneren. Det kan hjælpe dig med at vurdere din sundhed. Dog fortæller fedtprocent ikke om fordeling af denne. Du kan med fordel kombinere flere vurderinger af sundhed til at få et overblik over din sundhed.

Vi arbejder på at lave et fedtprocent udregner! Den kommer snart.

Du kan måle dit taljemål

Hvis du målet dit taljemål som et alternativ til bmi kan du vurdere om du har meget fedt til at sidde på maven. Denne fedt kan give sundhedsmæssige problemer. Dette kan gøres med et målebånd. Typisk vil et taljemål på under 80 cm være sundest, og et taljemål på over 88 cm kan give anledning til at begynde at træne eller tabe sig.

Måling af din talje er en god måde at kontrollere, at du ikke bærer for meget fedt omkring din mave, hvilket kan øge din risiko for hjertesygdomme, type 2 diabetes og slagtilfælde.

Du kan have et sundt BMI og har stadig overskydende mavefedt – hvilket betyder, at du stadig har risiko for at udvikle disse forhold.

Sundhedsstyrelsen anbefaler at BMI og taljemål kombineres hvis din sundhed skal vurderes!

Hvordan måler du din talje?

  1. Find bunden af ​​dine ribben og toppen af ​​dine hofter. 2. Sæt et målebånd om din talje midt imellem disse punkter. 3. Pust ud naturligt inden måling.

Uanset din højde eller BMI, bør du prøve at tabe sig, hvis din talje er:

94 cm eller mere for mænd

80 cm eller mere for kvinder

Du har meget stor risiko og skal kontakte din læge, hvis din talje er:

102 cm eller mere for mænd

88 cm eller mere for kvinder

Vil du gerne i form? Se alle vores træningsprogrammer på vores forside!

 

Vil du gerne ændre dit BMI tal?