Mit Træningsprogram – din træning, din rejse

Hos Mit Træningsprogram fokuserer vi på dig. Vores mål er at assistere dig i din træning og derfor har vi udviklet en vidensunivers om træning samt tre gratis kvalitets træningsprogrammer som du kan benytte – helt gratis!

Vi har i samarbejde med certificerede personlige trænere udviklet en række træningsprogrammer inden for styrketræning, fitness og løbetræning. Derudover har vi i samarbejde med diætister udviklet vægttabsprogrammer til dig der gerne vil tabe dig eller bare i lidt bedre form.

Vores træningsprogrammer er opdelt efter erfaringsniveau. Derfor finder du træningsprogrammer som er skræddersyet for begyndere og mere tekniske programmer til de som har været aktive i længere tid, og som søger at udfordrer sig selv, eller blot finde ny inspiration.

Du kan finde dine muligheder i vores træningsprogrammer her: styrketræning og løbetræning eller i menuen.

Træningsprogram for begyndere

Det kan det være svært, som nybegynder at finde ud af, hvad man skal være opmærksom på. Et godt træningsprogram for begyndere skal indeholde følgende

  1. Et klart defineret og ikke mindst realistisk mål
  2. Korrekt opdeling af træning af forskellige muskelgrupper for at sikre de bedste resultater
  3. Hvile. Nybegyndere har det med at stresse når de kommer i gang med træning, men hvile er mindst lige så vigtigt som at træne. Det er under hvilen, at kroppen og musklerne udvikler sig til en stærkere udgave af sig selv
  4. RealismeRealisme er ikke kun for dit mål. Det er også vigtigt at være realistisk om sine delmål. Fx, er det vigtigt at gøre det klart med sig selv, hvor mange gange man kan/vil træne i ugen og holde sig til det. Det gør også, at man på dårlige dage kan sige “jeg mangler kun en træning i denne uge” til sig selv og dermed indfri sine mål.

At have disse fire ting in mente, når du overvejer et træningsprogram, kan være forskellen på et vellykket eller mislykket træningsforløb. Det kan være forskellen på, om du taber dig 10 eller 0 kilo, opnår six-pack og store overarme eller får en bedre kondition.

 

Inden du går i gang! – Vigtig viden om træningsprogrammer

Hvis du er interesseret i at komme i gang med din træning ved at bruge et træningsprogram bør du læse videre her først!

Se de mest stillede spørgsmål og find ud af hvordan du får mest ud af dit træningsprogram og træning. Er du mere interesseret i styrketræning, så kan du læse mere om det, du skal vide for at komme i gang og få mest ud af dit styrketræningsprogram.

Vil du vide mere om styrketræning?

Hvorfor bruge et træningsprogram?

Et træningsprogram er en fremragende måde at kunne sætte mål for sig selv. Det giver dig et overblik og samtidig har du bedre styr på hvilke øvelser du gerne vil fokusere på!

Et træningsprogram er gavnende for alle sportsgrene, fitness og vægttab. Ved at få nogle konkrete øvelser ned på papiret har du en fast plan som du målrettet kan følge. Mange træningsprogrammer er samtidig lavet med et specifikt formål. De er lavet og struktureret af professionelle trænere som dermed kan hjælpe dig med at nå dine mål.

Alle os hos Mit-Træningsprogram har brugt træningsprogrammer i vores eget liv og syntes det har været super brugbart! Det er faktisk hele grunden til at denne platform er startet – det kan du læse mere om her.

Vi anbefaler at bruge et træningsprogram, ligemeget om det er et du har lavet selv eller et du har valgt. Der er en stor tilfredsstillelse i at følge et program, og samtidig kunne følge sin egne udvikling. Ved at få sin træningsrutine på papiret så du kan se hvor meget du rykker dig. Dette hjælper også på din motivation. Alt i alt så er der rigtig mange fordele ved at få et træningsprogram, eller finde inspiration til dit træningsprogram.

Hvor skal du starte?

Intet træningsprogram passer til alle, så du skal gøre op hvor meget tid du har og hvor meget du har trænet i forvejen. Et typisk begynderprogram vil bestå af et par dage med cardio og et par dage med styrketræning – og samtidig vil der være stor fokus på hviledage, da du i begyndelse skal indstille din krop på nye rutiner og øvelser.

Intensiteten skal ikke være for høj, for så brænder du ud. En moderat insats, så du kan bevæge dig næste dag og dermed ikke overtræner. Du skal dog forvente en vis ømhed i dine muskler. Dette vidner ikke om svaghed, men om at din krop er ved at forbedre sig allerede! Husk at lyt til din krop og få nok hvile så du kan komme godt i gang med din træning.

Hvad er det bedste træningsprogram for begyndere?

Det er svært at sige hvad det bedste træningsprogram for begyndere er! Det kommer helt an på hvad dit mål med at træne er. Vil du i bedre form så vil et begynder træningsprogram for cardio og løb være oplagt.

Dette træningsprogram er til dig der har travlt i hverdagen men som samtidig gerne vil begynde at styrketræne. Se om du kan følge programmet – og når du er klar så kan du finde andre træningsprogrammer som kan hjælpe dig med at udvikle dig videre.

Hos os er alle træningsprogrammer gratis. Årsagen til dette skal findes i vores mål om, at alle skal have gode muligheder for at begynde med at træne – eller bare lade sig inspirere til et nyt træningsprogram. Træningsprogrammer skal være tilgængelige for alle!

Vi har lavet det perfekte træningsprogram for begyndere

Hvad koster et træningsprogram?

Dette er et spørgsmål som kan hindrer nogle i overhovedet at undersøge muligheden for et træningsprogram. Nogle personlige certificerede trænere tager penge for deres træningsprogrammer som led i deres service. Overvejende er træningsprogrammer dog gratis, det er nok nærmere et spørgsmål om at hvor du finder det! Hos Mit Træningsprogram er alle træningsprogrammer gratis.

Årsagen til dette findes i vores mål om, at alle skal have gode muligheder for at begynde med at træne – eller bare lade sig inspirere til et nyt træningsprogram. Træningsprogrammer skal være tilgængelige for alle.

Hvor finder du det perfekte træningsprogram?

Det er svært at bedømme hvad det perfekte træningsprogram er for dig. Derfor kan det være noget nært umuligt at fortælle hvor du finder det perfekte træningsprogram. Det handler om at undersøge sine muligheder grundigt og ikke blot anse træningsprogrammer for at være ”finitte”.

Du kan sagtens kombinere forskellige elementer af forskellige træningsprogrammer. Du kan finde vores træningsprogrammer herunder.

Derudover anbefaler vi at du søger på Google på engelsk – da der er en række store firmaer som udbyder en del gratis viden omkring træningsprogrammer som du med fordel kan læse om og blive inspireret af.

Hvilket træningsprogram skal du vælge?

Hvilket træningsprogram du skal vælge afhænger af din baggrund og hvad du gerne vil opnå og bruge et træningsprogram til. Har jeg lige fået øjenene op for træning eller har jeg været i gang i længere tid, skal jeg bruge et træningsprogram til en sportsgren eller skal jeg bruge et styrketræningsprogram, er spørgsmål du bør besvare før du dykker ned i processen om hvilket træningsprogram du skal vælge.

Vi har følgende træningsprogrammer indtil videre: løbeprogram og styrketræningssprogram. Find dit nye træningsprogram her på siden og få hjælp til at nå i mål med din træning.

Uden et veltilrettelagt træningsprogram kan det være svært at holde motivationen oppe og se forbedringer i formkurven. For når din træning ikke er planlagt, er der stor sandsynlighed for, at sofaen vil trække mere i dig end træningstøjet og løbeskoene.

Hvis du er nybegynder bør du starte stille og roligt ud med dit træningsprogram. Det værste du kan gøre at opbygge skader i startfasen, da dine muskler og led ikke er vant til det du udsætter den for. Start med basale øvelser og et tidsinterval der ikke nedbryder dine muskler for meget af gangen.

Hvis du er øvet skal du gøre op med dig selv, hvorfor du træner. Definér følgende spørgsmål overfor dig selv: Hvad er mit mål? Hvad skal jeg gøre for at realisere det? Har jeg et tidsinterval hvorefter jeg skal have realiseret mit mål eller er det kontinuerligt projekt jeg fortsætter med igennem en lang periode? Disse spørgsmål gør det nemmere for dig selv at vælge det rigtige træningsprogram og dermed få det meste ud af din træning.

Vil du vide mere om vægttab?

Hvordan laver man et træningsprogram?

Hvis du er ny kan det være en god idé at starte med at følge et træningsprogram. Efterhånden som du lære øvelser og strukturer kan du eksperimentere med  at bygge dit eget træningsprogram. Her er tre steps til enten at følge eller lave dit eget program. 

Før du starter med at lave træningsprogram skal du have defineret dit mål. Herefter skal du finde ud af hvor meget tid du har til at træne i løbet af ugen og hvor mange gange om ugen du vil træne. Hvis du har mand/kone, børn, hund samtidig med dit arbejde eller studie skal du gøre op med dig selv, hvad der er realistisk og hvad du kan overholde.

Et træningsprogram kan kun bruges, hvis du følger det! Det er selvfølgelig helt okay at springe træninger over – vi skal ikke allesammen være Arnold Schwarzenegger. Men hovedsageligt er træningsprogrammet til for at du overholder det, og derfor skal du også lave et program som du regner med, at du kan overholde for ellers kommer til du til at springe træninger over, og så kommer du ikke til at se de resultater du drømmer om.

Træning må også gerne være sjovt, så hvis du føler, at du kan træne tre gange om ugen i én time af gangen, så vil det i sidste ende være mange timer, når du tæller det sammen til sidst i modsætning til, at du kører død i et program to uger efter, at du har startet det.

En anden parameter der er vigtig er, at du varierer dit træningsprogram. Det er godt at få bygget en rutine op med nogle øvelser, som du altid kan gå tilbage til, men for at stimulere og udfordre dig selv kan det være en rigtig god idé at skifte efter et stykke tid. Du behøver ikke at erstatte alle øvelser i dit program, men prøv at tage et par stykker ud og sæt nogle andre ind. På den måde udfordrer du dig selv, men du finder også ud af, hvilke øvelser der fungerer til dig og hvilke du kan lide. 

Som mennesker arbejder vi meget i rutiner, så hvis en bestemt rutine med bestemte øvelser er det virker for dig, så hellere fortsæt med dem i stedet for at bryde rutinen op med øvelser du ikke bliver motiveret af.

En tredje parameter der er vigtig er, at du giver dig selv tid til at restituere. Efter du har trænet starter dine muskler med at nedbryde sig selv, og hvis du giver dem hvile, så vil de vokse sig større. Hvis du derimod bliver ved med at træne de samme muskelgrupper flere dage træk vil du på et tidspunkt gør mere skade end gavn. Dette sker, da dine muskler ikke får lov til at genopbygge sig selv.

Mangler du et løbeprogram?

Se alle vores løbeprogrammer her. Vi har lavet træningsprogrammer til dig der gerne vil starte med at løbe, dig der gerne vil blive bedre – og dig der gerne vil løbe halvmarathon.

 

De 8 bedste råd til træning med træningsprogram

Hvordan starter du og hvad skal du vide, før du går igang? Hvordan følger du et træningsprogram bedst muligt? Vi har samlet de 8 bedste råd som du burde læse inden du går i gang med din træning med et træningsprogram.

 

1. Undersøg træningsprogrammer

Ikke alt træning er god træning, og der er meget dårlig information omkring på nettet. Sørg for at du vælger dit træningsprogram fra pålidelige steder og sørg for at vælge en tilgang, som træner kroppen på en måde, der er balanceret når du er begynder.

2. Din træning – dit tempo

Ikke gå for hurtigt frem, tag det gerne langsomt hvis du har brug for det! Den mest almindelige fejl, som vi ser begyndere gør, er at de er alt for aggressive i deres træning alt for hurtigt. Tag tiden til at bygge dig selv op. Hvis du stormer frem med 120 % og giver den alt hvad du har, er der en stor chance for at du ender med at skade dig selv eller brænder ud for hurtigt. At komme i form tager tid og er hårdt arbejde.

Fortæl dig selv at nu gælder det lange seje træk, og at der er ingen grund til at skynde dig med din træning eller dit træningsprogram. Dermed sikrer du dig mod dumme skader som potentielt kan sætte din sundhed eller nye gode vaner i fare.

3. Dine rejse – dine valg

Få det til at fungere for dig – I lighed med punktet ovenfor skal du indse, at træning og din beslutning om at komme igang er din rejse. Det er ligegyldigt, hvor godt en anden ser ud eller hvor lang tid de har været i gang, eller hvor du tror, eller syntes, du burde være!

Du er nødt til at være villig til at starte, hvor din krop har brug for dig til at starte og foretage ændringer, som du har brug for! Er du startet med et program som er for hårdt? Sæt tempoet ned til du er klar til det. Kæmper du virkelig med at færdiggøre nogle øvelser som programmet siger? Tag en pause og træn i dit eget tempo. Tag et par sekunder til at hvile dig, før du presser dig selv igen. Du skal ikke være bange for at arbejde hårdt – men du skal vide det er dit ansvar at få det til at fungere for dig.

“Du skal indse, at din træning og din beslutning om at komme igang er din rejse.”

 

4. Dediker dig selv til din træning

Commit – Der vil være gode dage og dårlige dage og der vil være succeser, men du skal forpligte dig til at møde op og arbejde hårdt. Du vil ikke altid føle lysten til at træne, og det er okay at springe træningstimer over en gang i mellem, men for det meste skal du fokusere på at holde fast på din nye gode vane.

5. Vær realistisk – og altid positiv!

Sørg for dine mål er positive og handlingsfokuserede – I stedet for “jeg vil tabe 10 kg“, så målsæt og sig “Jeg vil træne i 30 minutter 4 gange om ugen”. I stedet for at “jeg vil have mere markeret arme” så sig: “Jeg vil opbygge styrke og være i stand til at løfte ting, jeg ikke kunne løfte før”.

Prøv at fokusere mindre på slutresultatet og mere på de handlinger, som du har kontrol over! (det vil sandsynligvis hjælpe dig med at nå dit mål mere effektivt i sidste ende).

6. Lyt til din krop

Vær ikke bange for at presse dig selv, men lyt til din krop – Svedende, følelsen af manglende åndedræt, brændende muskler – alle disse ting kan være en del af en god træning. Det er vigtigt at lære at blive komfortabel med at det kan være ubehageligt, men der er også nogle ting, som du ikke bør bare presse igennem (ægte smerte, smerte i brystet, manglende evne til at trække vejret osv.). Respekter det din krop fortæller dig – simpelthen: Lyt til din krop!

7. Træn som du kan lide det

Lad vær med at træne noget du hader – Der er så mange forskellige typer træning og så mange øvelser, at du kan tilpasse din træning så den passer perfekt til dig! Vi anbefaler at du finder en træning eller øvelser, du nyder og som får dig til at føle dig godt tilpas. Du behøver ikke bruge timer i træningscenteret, du behøver ikke engang et fitness medlemskab! Du behøver ikke fancy udstyr eller kosttilskud, du skal bare træne klogt, spise godt og have motivation i orden.

8. Spisevaner, spisevaner, spisevaner

Hold øje med hvad du spiser! – Ernæring g mad er ligeså vigtig som motion, og hvis du kombinerer og hjælper dem med at arbejde sammen så kan de virkelig hjælpe hinanden og dig. Fokuser på en diæt, der er så frisk og næringsfuld som mulig, så du kan støtte din træning og dit træningsprogram bedst muligt!

Se vores seneste artikler i vores
Fitness Blog

 

 

Har du andre spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os og stille spørgsmål!

Skriv til os på mail: kontakt@mit-traeningsprogram.dk

eller udfyld kontaktformularen på vores kontaktside her.