Cykeltræning

 

Cykling er ikke blot en måde hvorpå man transporterer sig selv fra A til B, det er også en fremragende måde at udfordre og forbedre kroppens fysiske tilstand. Herunder følger en opstartsguide til nybegyndere der vil kaste sig ud i cykeltræning.

I takt med, at flere og flere danskere følger cykelløb som Tour De France på TV om sommeren, bliver flere og flere interesserede i cykeltræning, men der er nogle ting man skal være opmærksom på. Før man kaster sig ud i cykeltræning, er der en række ting man skal tage hensyn til:

  1. Sørg for din cykel er i god nok stand. Kig evt. forbi en cykelmekaniker der kan sikre sig, at alt er som det skal være. Hvis man for eksempel ikke sidder ordentligt på cyklen, kan det overbelaste kroppen og føre til skader.
  2. Hvis du regner med meget cykeltræning, så sørg for at have nogle ordentlige cykelbukser. Det er alpha omega, at du har et par cykelbukser med puder ved bagenden for at skåne din bagdel, så du kan træne optimalt. 

Værd at vide når du starter med cykeltræning

Det er vigtigt, at man starter stille og roligt ud med cykeltræning. Hvis man træner for meget og for hårdt med det samme, risikerer man to ting. At overbelaste sin krop og at man mister motivationen, måske som følge af det første. En god tommelfingerregel er, at man starter med at cykle 30-50 minutter, tre-fem gange i ugen. Hvis du før har cyklet til og fra skole, arbejde eller andet, så kan du regne med nogenlunde samme antal minutters træning plus 10% til at starte med. 

Som tidligere nævnt, så handler cykeltræning ikke om intensitet lige fra start. Som udgangspunkt handler det mere om volume og så kan man altid øge intensiteten senere. Farten på træningsturene bør være sådan så man kan føre en samtale mens man cykler. Det svarer til en moderat hastighed på 3-4 på en intensitetsskala fra 1-10.